Wanneer heb je ijzertekort?

IJzertekort is een van de meest voorkomende voedingstekorten en vooral vrouwen hebben er last van. IJzer is dan ook essentieel voor je lichaam, want het is belangrijk voor de werking van heel wat eiwitten en enzymen in ons lichaam. IJzer bestaat vooral uit hemoglobine, een eiwit dat de rode bloedcellen gebruiken om zuurstof te vervoeren. Maar hoe herken je ijzertekort? En kan het leiden tot bloedarmoede? De antwoorden vind je hier.

Bloedarmoede

Wanneer je ijzervoorraad stilaan opgeraakt, zal ook de toevoer van zuurstof naar bepaalde organen dalen. Waarom? Omdat je lichaam niet genoeg hemoglobine heeft opgeslagen. Dan spreken we van bloedarmoede en het is ook vaak het resultaat van licht maar veelvoudig bloedverlies in het maag-darmkanaal, bijvoorbeeld door inname van geneesmiddelen zoals aspirine en ontstekingsremmers. Het fenomeen kan ook door een ontsteking verschijnen of door kanker in het maag-darmkanaal.

Wie heeft meer kans op ijzertekort en bloedarmoede?

Vooral vrouwen zijn het slachtoffer van ijzertekort, meestal door het eten van slechte voeding of door een hevige menstruatie waarbij het aantal rode bloedcellen daalt door het bloedverlies. Zwangere vrouwen zijn nog meer vatbaar voor ijzertekort, omdat tijdens de zwangerschap de ijzerbehoefte nog groter is.

Maar ook vegetariërs zijn niet veilig voor ijzertekort, want door het feit dat ze geen vlees eten - dus ook geen rood vlees - missen ze heel wat ijzer. Gelukkig zit er ook ijzer in granen en groenten, ook al zijn het kleinere hoeveelheden.

Wat zijn de symptomen?

  • Je voelt je helemaal uitgeput (de voornaamste klacht)
  • Je bent kortademig
  • Je hebt meer hoofdpijn dan anders
  • Je hebt zin in niet-eetbare substanties, zoals klei en slijk
  • Je hebt een lage bloeddruk en een snellere hartslag
  • Je schildklier werkt niet zoals het moet
  • Je huidskleur wordt bleker
  • Je hebt een angstig gevoel
  • ...

Als je een of meerdere van bovenstaande symptomen hebt, raadpleeg je best je huisarts. Hij of zij zal een bloedonderzoek laten uitvoeren om na te gaan of de oorzaak van je symptomen een ijzertekort is. In dat geval kunnen ijzersupplementen je er weer bovenop helpen.

Wat kan je zelf doen?

Probeer evenwichtige en gezonde voeding te eten, waar voldoende ijzer in zit. De voornaamste voedingsbronnen van ijzer zijn vlees, vis en gevogelte. Ook bepaalde groenten zoals broccoli, courgette, bloemkool, pompoen, tomaat en fruit (vooral citrusvruchten) bevatten veel ijzer.

  • De verschillende mythes rond de menopauze 

    De menopauze is een belangrijke periode in het leven van een vrouw. Tussen de 50 en 60 jaar belanden de meeste vrouwen in de menopauze. Maar welke symptomen horen hierbij? En hoe kan je de onaangename gevolgen verzachten? Wij geven je al de informatie. 

    Vanaf welke leeftijd kan je hier last van hebben?

    Symptomen van de menopauze beginnen meestal tussen 51 en 52 jaar, maar dat kan van persoon tot persoon variëren. Sommige vrouwen zijn al op hun 40 in de menopauze, bij anderen duurt het dan weer iets langer en is het pas als ze achteraan de 50 zijn. Vanaf dat moment blijven de maandstonden definitief uit en stoppen de eileiders met het produceren van geslachtshormonen die normaal de vrouwelijke voortplantingscyclus stimuleren. Je bent officieel in de menopauze als je een jaar geen maandstonden hebt gehad.

    Wat zijn de (mogelijke) symptomen?

    • prikkelbaarheid
    • daling van het libido
    • vage, verspreide pijn over heel het lichaam
    • vaginale droogte
    • slaapproblemen
    • vermoeidheid
    • neerslachtigheid
    • seksuele problemen
    • opvliegers en extra zweten 's nachts
    • ...

    Let op: welke symptomen je precies krijgt, kan je niet voorspellen. Wie weet heb je geen last van je menopauze of is de intensiteit bij jou lager. Elk vrouwenlichaam is anders en de symptomen kunnen dus verschillend zijn en minder of juist meer intensief.

    Hoe kan je de symptomen verzachten?

    Hoe ga je om met prikkelbaarheid en de onaangename gevolgen van de menopauze? Deze tips helpen je zeker:

    • Een goede leefhygiëne is essentieel
    • Gezonde voeding die op regelmatige tijdstippen wordt gegeten is ook belangrijk. Minder vet en meer fruit en groenten eten, niet roken, minder alcohol drinken ...
    • Probeer genoeg te bewegen
    • Zoek een leuke hobby om je bezig te houden, herontdek misschien een passie van vroeger waar je elke dag een paar uur zoet mee bent
    • Zonder jezelf niet af als je je niet zo goed voelt. Een beetje me-time is zeker oké, maar sociaal contact is even belangrijk.
    • Bij eventuele seksuele problemen kan glijmiddel helpen. Zo duurt het voorspel en het vrijen zelf langer.

    Welke mythes zijn er rond de menopauze?

    Dat je lichaam verandert tijdens de menopauze is geen geheim, maar dat vrouwen fel verdikken in de menopauze is een fabeltje. Meestal is de gewichtstoename al bezig voor de menopauze begint en die is heel geleidelijk. Maar het is pas tijdens de drastische hormonale veranderingen dat vrouwen het ten volle gaan beseffen. Door de onaangename symptomen die hand in hand gaan met de menopauze, is het helemaal normaal dat vrouwen compensatie zoeken in voedsel. Wat wél gebeurt tijdens deze hormonale veranderingen is je figuur dat verandert. Terwijl de cellen zich vroeger eerder ophoopten in de benen, de dijen en de billen, hopen ze zich nu vooral op in de buikzone. Dus vrouwen verdikken in de buikzone maar verliezen gewicht rond de dijen.

    Krijgen vrouwen een snor tijdens de menopauze? Ja, de groei van je hoofdhaar vermindert maar neemt toe in de typische mannelijke zones, namelijk de bovenlip en de wangen.

    In de menopauze neemt je libido niet toe, integendeel het vermindert geleidelijk.Het is een van de lichamelijke gevolgen en de verklaring ligt bij diverse lichamelijke en psychologische facturen. Maar je hoeft je geen zorgen te maken, want de meeste vrouwen in de menopauze blijven seksueel actief.

    Wat wel waar is, is dat de kans op hart- en vaatziekten toeneemt tijdens de menopauze. Normaal gezien beschermen de vrouwelijke hormonen je tegen cardiovasculaire aandoeningen. Maar aangezien je lichaam in deze periode geen hormonen meer aanmaakt, loop je meer risico op hart- en vaatziekten.

    Ten slotte, stijgt je cholesterolgehalte tijdens de menopauze. De grote hormonale schommelingen van deze transitie zorgen uiteindelijk voor een stijging van het cholesterolgehalte. Het is dus slim om je cholesterol te laten controleren bij een arts, zeker in deze periode van je leven.

    Zit je nog met vragen? Raadpleeg dan je arts om de menopauze te bespreken en je eventuele vragen te beantwoorden.

  • Overvloedig zweten: wat doe je er tegen?

    Het zorgt soms voor gênante situaties: je trekt je mooiste hemd of jurkje aan en daar zijn ze, zweetvlekken, okselvijvers. Of je kruipt op een warme dag uit je wagen en je hele rug blijkt nat te zijn. Vervelend natuurlijk. Waarom zweet de ene veel méér dan de andere en wat kan je ertegen doen?

    Wat is dat, zweten?

    Op onze huid zitten talloze zweetkliertjes. Die maken voortdurend vocht aan, dat via de klieren en huid wordt uitgescheiden. Overmatig zweten of transpireren wordt ook wel hyperhidrose genoemd.

    Waarom zweten sommige mensen overmatig?

    De oorzaak van gewoon, normaal zweten is een verhoogde lichaamstemperatuur. Door de extra warmte geven de zenuwen een signaal aan de zweetklieren om zweet te produceren. Maar er zijn ook zweetklieren (apocriene zweetklieren) die vanaf de puberteit onophoudelijk zweet produceren, los van de temperatuur of emoties. Overmatig zweten betekent eigenlijk dat je lichaam meer zweet afscheidt dan eigenlijk nodig is om je lichaam te beschermen tegen oververhitting. De oorzaak is meestal onbekend. Toch kan je ook overmatig zweten als gevolg van een bepaalde aandoening (bv: tuberculose, hartziekten, psychiatrische aandoeningen, een overactieve schildklier, longaandoeningen en kanker).

    Hoe weet je of je abnormaal veel zweet?

    Symptomen van overvloedig zweten zijn:

    • Een (bijna) voortdurende productie van zweet. Ook als je geen inspanningen levert en je lichaamstemperatuur niet verhoogd is. Ook kan je last krijgen van zweetaanvallen, ’s nachts bijvoorbeeld of een onaangename zweetgeur verspreiden.
    • Schimmelinfecties aan de voeten. Die herken je aan kloofjes, blaasjes en roodheid.

    Wat kan je er zelf tegen doen?

    Bij ‘lichte’ maar toch hinderlijke vormen van overmatig zweten kan je deze zaken proberen:

    • Houd de omgevingstemperatuur koel.
    • Draag luchtige, koele en katoenen kleding die niet spant.
    • Draag open (ademende) schoenen.
    • Gebruik deodorant of een antiperspirant Een gewone deodorant maskeert voornamelijk geurtjes en neemt vocht op. Een antiperspirant remt de transpiratie af omdat ze lage concentraties van aluminiumzouten bevatten.
    • Vermijd te sterk gekruide voeding en alcoholische dranken, die kunnen de zweetreflex stimuleren.
    • Vermijd emotionele stress of leer er, bijvoorbeeld door ontspanningstechnieken, anders mee om te gaan.

  • Lage rugpijn: wat ertegen te beginnen?

    Een hevige of eerder zeurende pijn in je boven- of onderrug. En soms nog wat nekklachten erbovenop. Heel wat volwassenen kampen ermee. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen vrij snel over. Maar hoe? En vooral ook: hoe voorkom je het?

    DE MEESTE RUGKLACHTEN HEBBEN EEN ONBEKENDE OORZAAK

    In ongeveer een vijftal procent van de gevallen is de oorzaak specifiek te achterhalen. In deze gevallen gaat het dan om ziektes waar serieuzere behandeling noodzakelijk is. Denk maar aan een letsel van je spieren of pezen. Het kan ook om een beschadiging van de tussenwervelschijven gaan, wat je vast beter kent als een hernia. In uitzonderlijke gevallen kan het zelfs om de ziekte van Bechterew of een tumor gaan.

    Bij het overgrote deel van de rugproblemen vinden dokters echter geen specifieke boosdoener. Dat hoeft ook niet echt een probleem te zijn, aangezien de behandeling in deze gevallen vrij gelijkaardig is. Geen paniek dus, als je arts je vertelt dat verdere tests geen nut hebben. Je kan wel degelijk goed geholpen worden.

    HOE HERKEN JE HET?

    Wat vooral opvalt is de zeurende pijn, die bij momenten ook hevig kan zijn. Je merkt dat beweging de zaak verergert en rust je goed doet. In het bijzonder zaken optillen doet ontzettend pijn.

    Bovendien kan de pijn uitstralen naar de dijen, de billen en zelfs de bovenbenen. Een stijve rug bij het wakker worden is ook een duidelijk signaal.

    WANNEER TREK JE RICHTING DOKTER?

    In heel wat gevallen gaat de pijn na maximaal enkele dagen vanzelf over. Een bezoek aan je arts is dan niet nodig. Neem een pijnstiller om het leed te verzachten, maar check na maximaal enkele dagen of je terug zonder kunt. Begin eerder met medicatie op basis van paracetamol, alvorens te grijpen naar ontstekingsremmers à la ibuprofen.

    Van zodra je minstens een van de volgende alarmbellen hoort afgaan, ga je beter zo snel mogelijk langs bij de huisdokter:

    - Na een week is je rugpijn niet verminderd.

    - Je hebt ook rugpijn wanneer je niet beweegt. Je wordt er bijvoorbeeld ook wakker van.

    - Je merkt tintelingen of gevoelloosheid in je benen. Of zelfs pijn tot in je tenen.

    - Je kan niet meer zo goed plassen. Of je hebt net te kampen met urineverlies.

    Bovendien is het ook altijd raadzaam om direct bij de dokter te passeren, als je ouder bent dan 55 jaar of wanneer de pijn begon na een ongeval.

    HOE LOS JE HET OP?

    Hoewel je merkt dat beweging pijn doet, is het belangrijk om te blijven bewegen. Denk aan het gezegde dat rust roest!

    Wat wij je aanraden, is om verschillende zaken te combineren. Dit verhoogt de kans op slagen:

    - Sluit je niet op. Blijven actief en doe je gewone dagdagelijkse taken. Wat wel belangrijk is, is om jezelf niet te overbelasten. Hef dus bijvoorbeeld geen bierkratten. Een toptip is om tijdens de middagpauze eens een blokje rond te lopen. Als je te weinig beweegt, zullen je spieren verslappen en dreig je chronische rugpijn te krijgen.

    - Maak het warm. Het is aangenaam en kan geen kwaad. Leg een warm kompres op je rug of neem een heter bad.

    Wat we je ten zeerste afraden is het dragen van een korset of een laserbehandeling.

    EN BETER NOG: HOE VOORKOM JE HET?

    Zeker als je al iets meer jaren op de teller hebt staan, is het aan te raden spaarzaam en voorzichtig met die rug om te springen. Maar ook op jongere leeftijd kan je best preventief opletten. Vermijd dan ook volgende zaken:

    - Het te vaak optillen van zware gewichten.

    - Teveel zitten en te weinig bewegen, bijvoorbeeld door een kantoorjob.

    - Te veel wegen, aangezien je zo extra gewicht moet meezeulen.

    - Te stevig sporten, zonder jezelf uit te rekken op het einde.